۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۰۸۲۶۸

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۸ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۸ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۱۲۲۲ واحد به رقم ۲۲۴ هزار و ۴۷۶ واحد رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۸ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

افزایش ۱۲۲۲ واحدی شاخص کل بورس تهران 

براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه با افزایش ۱۲۲۲ واحد به رقم ۲۲۴ هزار و ۴۷۶ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن ۴۶۳ واحد رشد کرد و به رقم ۵۱ هزار و ۲۶۴ واحد رسید.

ارزش روز بازار امروز به بیش از ۸۵۵ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از ۴.۴ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق بهادار در قالب ۳۱۸ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۲۶۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت در بورس تهران با معیار وزنی ارزشی ۳۴۸ واحد رشد کرده و به رقم ۶۴ هزار و ۵۳ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۳۱۹ واحد افزایش یافته و به رقم ۳۵ هزار و ۴۰۰ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش ۱۶۸۷ واحد به رقم ۲۵۴ هزار و ۱۸۳ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش ۹۳۶ واحد به رقم ۱۶۷ هزار و ۶۸۵ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۲۲۶۸ واحد به رقم ۴۳۶ هزار و ۶۴ واحد رسید.

امروز نماد‌های اخابر، وبملت، مبین، پارسان، خودرو، خساپا در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند و نماد رمپنا در کاهش شاخص بورس موثر بوده است.

نماد‌های پربیننده بورسی امروز مربوط به شرکت‌های بانکی، خودرو، فولادی، پتروشیمی و سیمانی بوده‌اند.

نماد‌های پربیننده شامل وتجارت مربوط به بانک تجارت با قیمت پایانی هر سهم ۴۱۸ ریال، خساپا مربوط به سایپا با قیمت نهایی هر سهم ۱۴۱۶ ریال، وب ملت مربوط به بانک ملت با قیمت هر سهم ۳۵۸۸ ریال، فولاد مربوط به فولاد مبارکه اصفهان با قیمت هر سهم ۴۵۰۰ ریال، فلوله با قیمت ۹۰۹۵ ریال، شپترو مربوط به پتروشیمی آبادان هر سهم ۱۴۷۹ ریال، ستران مربوط به سیمان تهران با قیمت هر سهم ۱۰۴۸۵ ریال از نماد‌های پربیننده بورسی بودند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران شاخص کل ۱۲ واحد رشد کرده و به رقم ۲۸۰۰ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۵۷ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۲.۸ میلیارد برگه بهادار، سهام، حق تقدم در قالب ۱۶۷ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۴۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های دماوند، کگهر، زاگرس، شرانل، شراز در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نماد‌های هرمز، مارون د رکاهش شاخص فرابروس اثرگذار بودند.

نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به ذوب آهن اصفهان، صنایع کاغذ فارس، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و بانک دی بودند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار نماد‌های همراه مربوط به شرکت ارتباطات سیار ایران، پارسیان مربوط به بیمه پارسیان به علت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده متوقف شدند.

همچنین تعلیق نماد معاملاتی شتران یک مربوط به پالایش نفت تهران حداکثر تا ۲۵ خرداد انجام شد. تعلیق نماد معاملاتی شپنا یک مربوط به پالایش نفت اصفهان نیز تا ۲۵ خرداد تعلیق شد.

با پیام ناظر بازار نماد کساپا مربوط به شرکت شیشه سایپا به علت تغییر بیش از ۵۰ درصدی قیمت متوقف شد. نماد‌های کلوند مربوط به کاشی و سرامیک الوند، فلوله مربوط به لوله و ماشین‌سازی ایران، وایران مربوط به لیزینگ ایرانیان، نماد دجابر مربوط به داروسازی جابربن حیان، دزهراوی مربوط به داروسازی زهراوی همگی متوقف شدند که علت آن برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه اعلام شده است. همچنین نماد شبندر یک مربوط به پالایش نفت بندرعباس نیز تا ۲۵ خرداد تعلیق شد.
__________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان است.
__________________________

احتمال حضور غول گازی جهان در پروژه‌های ایران
 
معاون مدیرعامل بزرگترین شرکت تولیدکننده گاز روسیه، ویتالی مارکلوف، گفت گاز پروم علاقه‌ای به شرکت در ساخت خط‌لوله گاز ایران به عمان نشان نداده است، درحالی که ارزیابی مشارکت احتمالی این شرکت در پروژه‌های دیگر ایران، همچنان در حال انجام است.

او گفت: کار ما برای ورود به پروژه‌های ایران هنوز تکمیل نشده است و به همین علت هنوز برای این‌که بگوییم گاز ایران از کجا تولید خواهد شد، خیلی زود است. مارکلوف اضافه کرد: یک کمیته مشترک با طرف ایرانی، در حال در نظر گرفتن تمام این مسائل است.

ایران و عمان در سال ۲۰۱۵ به توافقی برای ساخت یک خط‌لوله گاز دست یافتند. قرار است تا ۱۵ سال، سالانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از این خط‌لوله به عمان ارسال شود.

گازپروم در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۷ گزارش داد که نقشه راهی برای اجرای پروژه‌های ایران و تفاهم‌نامه همکاری برای تولید ال‌ان‌جی در این کشور امضا کرده است. در ضمن در آغاز نوامبر ۲۰۱۸، گازپروم و شرکت ملی نفت ایران، چندین تفاهم‌نامه همکاری در بخش توسعه میادین گازی ایران، حمل‌ونقل گاز و مدرنیزه کردن آن امضا کردند.
__________________________

بازار نقدی ارزی پیش نیاز شکل گیری بازارآتی است
 
بهادر بیژنی، مشاور رئیس سازمان و اوراق بهادار گفت: شکل گیری بازار نقدی ارزنخستین گام برای راه اندازی بازارآتی ارز است.

بیژنی به راه اندازی بورس آتی ارز اشاره کرد و افزود: پیش نیاز و نخستین قدم راه اندازی بازار آتی ارز، شکل گیری بازار نقدی ارز است که طی چند وقت گذشته مذاکراتی در خصوص راه اندازی این بازار مطرح شد.

وی بیان کرد: بدون بازار نقدی ارز به هیچ عنوان نمی‌توان به راه اندازی بورس آتی امیدوار بود.

بیژنی با بیان اینکه راه اندازی بازار آتی ارز زمینه شفافیت قیمت و معاملات ارز را فراهم می‌کند، گفت: مسأله‌ای که اکنون در بازار نقدی وجود دارد استعلام قیمت از جا‌های مختلف است، گاهی معاملاتی انجام می‌شود که از عمق چندانی برخوردار نیستند، اما همان معامله سیگنال خطایی را به بازار وارد می‌کند که باعث تأثیرگذاری بر قیمت دیگر ارز‌ها می‌شود.

مشاور رئیس سازمان و اوراق بهادار به مزایای راه اندازی بازار نقدی ارز اشاره و بیان کرد: با راه اندازی این بازار تمام مشکلات موجود برطرف، قیمت‌ها منطقی و نیز معاملات شفاف می‌شود.

وی گفت: مسئولان بازار سرمایه چندین سال است که به منظور حفاظت از سرمایه‌های سرمایه گذاران در مقابل نوسان‌های موجود به دنبال راه اندازی این بورس هستند.

بیژنی با بیان اینکه درابتدا بازار نقدی باید برای مدتی کار کند تا قیمت‌ها تعیین شود، اظهار داشت: زمانی می‌توان اقدام به راه اندازی بازار آتی ارز کرد که قیمت واقعی ارز تعیین شود، اما اکنون که قیمت‌ها به صورت شفاف مشخص نشده است نمی‌توان بحث راه اندازی بازار آتی ارز را مطرح کرد.

به گفته مشاور رئیس سازمان و اوراق بهادار، سازمان بورس تمام تلاش خود را با همکاری بانک مرکزی جهت پیشبرد این هدف به کار گرفته و اکنون همکاری بسیاری خوبی بین این دو نهاد شکل گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بورس ارز در کدام یک از شرکت‌های بورسی ایران تشکیل می‌شود گفت: مسئولان حاضر در بازار سرمایه تمامی جهات را در نظر می‌گیرند که بازار آتی ارز در کدام یک از بورس‌ها راه اندازی شود، اما بورس کالا بورسی است که به خوبی شایستگی نوآوری و انجام مسئولیت‌های محوله را از خود نشان داده است.

بیژنی اظهار داشت: بازار سرمایه تصمیم گیرنده آخر راه اندازی این بورس است، اما بورس کالا از توانایی لازم در راه اندازی بورس آتی ارز برخوردار است.

بیژنی معتقد است که بورس کالا یکی از بورس‌های نوآور ایران است که محصولات متعددی را به بازار معرفی و از نظر ارزش معاملات نقش بسیار مهمی را در بازار سرمایه ایفا کرده است.
__________________________

آخرین تحولات بازار مرغ

برومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، از افزایش ۲۰۰ تومانی مرغ زنده در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به تعطیلات پیش رو و ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده به ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها به ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان برسد.

چهار آیین عرضه مرغ با نرخ کمتر از ۱۱ هزار تومان را شیطنت فروشندگان دانست و گفت: فروش مرغ با نرخ‌های ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در برخی خرده فروشی‌ها به دلیل کیفیت پایین مرغ و کشتار سفارشی است. کشتار سفارشی به معنای میزان خون آبه بیش از حد استاندارد در لاشه بسته بندی، فروش آب به جای مرغ و شیطنت برخی توزیع کنندگان است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی از حالت غیر متعارف کمی فاصله گرفته است، بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد ۳ هزار و ۸۰۰ و ذرت یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۷۵۰ تومان است که با وجود تعدیل نرخ هنوز هم با نرخ مصوب فاصله معناداری دارد.

وی با اشاره به اینکه بحث دریافت مبلغ اضافه پشت بارنامه داغ شده است، گفت: کامیون داران با دریافت مبلغ اضافه پشت بارنامه روند روبه افزایش و نامعقولی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کنند که این امر بر افزایش هزینه‌های تولید و زیان مرغداران دامن می‌زند.

به گفته چهارآیین، روزانه صنعت مرغ گوشتی از محل فروش مرغ به سبب نبود سنخیت با هزینه تمام شده تولید متحمل زیان ۷ تا ۸ میلیارد تومانی هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه به طور چشمگیری افت داشته است، بیان کرد: کاهش انگیزه مرغداران گوشتی به جوجه ریزی بر زیان تولیدکنندگان جوجه دامن زده است که با استمرار روند کاهش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری، ظرف ۴۰ تا ۵۰ روز آینده با کاهش شدید عرضه و افزایش قیمت مرغ در بازار روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه عدم دسترسی عادلانه مرغداران به آمار و اطلاعات مورد نیاز تولید بر افت قیمت مرغ در بازار تاثیر بسزایی داشته است، افزود: اگرچه طبق ماده ۵ قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات و ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی باید آمار و اطلاعات مورد نیاز تولید در اختیار مرغداران قرار گیرد، اما وزارت جهاد کشاورزی مرغداران را از دسترسی به اطلاعات محروم کردند که در نهایت دخالت‌های بی مورد وزارت جهاد کشاورزی منجر به مازاد تولید و ضرر و زیان مرغداران شده است.

چهارآیین در پایان نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی با احتساب ۱۰ درصد سود نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۸ هزار و ۸۰۰ و مرغ گرم را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان می‌داند که این نرخ با قیمت مد نظر تولیدکنندگان و تشکل تولیدی فاصله دارد.
__________________________

مالیات ۹۰ درصد از مودیان تغییر نمی‌کند

سعید ممبینی، رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به اقدامات اتاق اصناف ایران در حوزه مالیاتی مودیان صنفی گفت: براساس آخرین توافقاتی که در جلسه مشترک با رئیس سازمان امور مالیاتی کشوربه دست آمد، استفاده از ظرفیت‌ها و اختیارات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم است. بر این اساس بیش از ۹۰ درصد از مودیان مالیاتی در سال ۹۷ هیچ‌گونه افزایشی را نسبت به سال ۹۶ در حوزه مالیات تجربه نخواهند کرد.

وی افزود: این به شرطی که است وفق تبصره مذکور مجموع فروش کالا و خدمات این مودیان حداکثر ۳۰ برابر معافیت ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم (یعنی رقمی برابر با ۸.۲۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) باشد. براین اساس حدود ۳ درصد از مودیان صنفی که مالیات محاسبه‌شده سال ۱۳۹۶ آن‌ها مبلغی بین ۵/۲ میلیون تومان تا ۵ میلیون تومان است، حداکثر ۵ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش مالیات را پرداخت خواهند کرد.

ممبینی به وضعیت گروه سوم مودیان صنفی اشاره کرده و گفت: چیزی در حدود ۲ درصد مودیان مالیاتی صنفی هم هستند که در سال ۱۳۹۶ مالیاتی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌اند. این گروه هم حداکثر مشمول ۹ درصد افزایش مالیات در سال ۱۳۹۷ خواهند شد.

بنا به گفته وی جلساتی با هدف کاهش فشار بر روی واحد‌های صنفی در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی میان اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی برگزار شده است.

وی عدم افزایش نرخ مالیات بیش از ۹۰ درصد از مودیان مالیاتی صنفی را یکی از دستاورد‌های جلسات اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی دانست. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات